För att uppnå sin TIB-auktorisering måste takentreprenören genomgå en djuplodande granskning inom en rad ­områden. De måste kunna visa att de lever upp till uppsatta kriterier när det gäller kompetens, kvalitets­arbete, myndighetskrav och seriöst företagande i övrigt.

I kompetenskraven ingår bland annat att minst en person i företagsledningen ska ha gått TIB:s tre-stegs ­företagsledarkurs och att minst hälften av företagets takmontörer måste ha genomgått TIB:s montörsutbildning.

Dessutom kontaktas ett antal referenser som får ge positiv och negativ kritik från ett kundperspektiv. ­Genom att ta referenser kontrolleras även att företagen verkligen jobbar på det sätt som de säger att de gör – ifråga om kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö osv.

En unik fördel med TIB-auktorisationen är att den inte bara görs en gång. En takentreprenörs kompetens- och kvalitetsnivå är en färskvara, och det är även TIB-­auktorisationen. Därför gäller den bara ett kalender­år i taget. Det betyder att alla takentreprenörer som vill fortsätta vara TIB-auktoriserade måste lämna in en ny ansökan varje år – och att hela processen görs om från början. Då kontrolleras även att uppgifterna som man lämnade vid senaste auktorisationen stämmer med verkligheten för det gångna året.