På tib.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här

Entrea avlastar och frigör tid hos Vätterns Takentreprenad

Jimmy Printzell är inte bara verksam som VD och ägare i Vätterns Takentreprenad AB. Han är även aktiv delägare i ett plåtslageriföretag och i sin fars smidesfirma. - Jag har investerat i Entrea för att få avlastning och kunna driva mitt takföretag ännu mer effektivt, säger han.

Tanken är, berättar Jimmy, att hans två arbetsledare ska ta över delar av hans jobb inom Vätterns Takentreprenad med hjälp av det digitala stöd som Entrea erbjuder.

– Jag kommer förstås att finnas kvar, men när killarna kan avlasta mig med hjälp av Entrea så får jag mer tid över för annat. Till exempel att lägga mer tid på anbud och besöka våra kunder mer regelbundet - och inte bara som det är nu, när jag nästan enbart träffar dem om det uppstått något akut takläckage eller liknande.

Vätterns Takentreprenad ligger i Motala - ett par stenkast från Vättern - och förutom Jimmy och en medarbetare som sköter ekonomi och administration jobbar här sex tätskiktsmontörer.

– Jag hoppar även in och arbetar som tätskiktsmontör ibland, säger Jimmy.

Han nämner att företaget funnits sedan 1978 och att han tog över det 1999 och har drivit verksamheten framgångsrikt sedan dess.

– Vi gör mest jobb runt Motala och Mjölby. Våra kunder är privata och kommunala fastighetsägare, privatpersoner, mindre och större lokala byggföretag samt stora aktörer som exempelvis NCC. Och vi strävar efter att våra uppdrag ska vara en lagom mix av nyproduktion, renoveringar och underhåll.

Letat länge efter ett digitalt system

Jimmy säger att han länge letat efter ett heltäckande digitalt system och att han därför inte tvekade när de fick möjlighet att börja använda Entrea.

– Tidigare har vi haft fyra, fem, sex olika digitala verktyg. Inte förrän nu med Entrea har jag hittat ett digitalt system som inte bara täcker in alla våra behov, men som också är skapat för att fungera optimalt för oss takentreprenörer.

En förhoppning är att mer konstant kunna ligga ett steg före, istället för ett steg efter som fallet ofta varit tidigare.

– Jag tänker framförallt på heta arbeten. Här har vi börjat be våra uppdragsgivare att delegera rollen som tillståndsansvarig till oss innan arbetet börjar. På så vis minskar vi stressen kring detta. Och mina killar kan känna sig trygga och bara jobba på när tillståndet för heta arbeten är signerat och klart och de kan se det i sin Entrea-app.

Bättre överblick och kontroll

Med Entrea framhåller Jimmy att han får bättre överblick och kontroll - och att systemet underlättar för honom att delegera ansvar inom företaget.

– Istället för att jag har mycket av de som ska göras i huvudet, så finns uppgifterna i det digitala systemet. Det blir då lättare för mina medarbetare att se vad som ska göras och att hjälpa till att driva projekten framåt. Jag blir inte den trånga sektorn på samma sätt och jag får den avlastning jag behöver.

Så här långt har Vätterns Takentreprenad kommit igång med Entrea-funktionerna som rör projekt, tidrapportering, personalliggare och heta arbeten.

– Nästa steg är kalkyldelen. Jag måste bara få tid att lägga in alla artiklar i databasen, så kör vi igång med det också, säger Jimmy.

På frågan hur det fungerat att lära sig Entrea och att börja använda systemet svarar Jimmy att det inte varit några problem.

– Det har inte varit några bekymmer vare sig för mig eller mina killar att komma igång. Det finns ju två varianter av mobil-lösningen, där en är lite enklare. Men vi har kört med fullversionen från start och det har fungerat hur bra som helst.