- Under det senaste året har vi stegvis börjat använda fler funktioner i Entrea. Så här långt kör vi tidrapportering, personal­liggare och heta arbeten. Även egenkontroller har vi kommit igång med lite grann, säger Jimmy Printzell.

Han berättar att Vätterns Takentreprenad haft väldigt mycket att göra den gångna hösten och vintern, vilket gjort att man inte adderat ytterligare funktioner i den takt som han önskat.

- I höstas tänkte jag att vintern skulle bli lugnare, men det har varit fullt upp, vilket förstås är glädjande. Men nu är jag ­verkligen angelägen att fortsätta ta fler steg med Entrea.

Han nämner bland annat möjligheten att dokumentera saker före och efter varje projekt via systemet.

- En ambition är att grabbarna ska ta bilder med sina mobiltelefoner eller surfplattor och lägga in i Entrea när varje uppdrag är klart. På så vis får jag en bekräftelse att arbetet är utfört enligt avtalet med kunden. Alternativt att mina takmontörer löst ett specifikt problem på annat sätt än avtalat och kan då informera kunden om det, vilket uppskattas av många och sparar tid för mig.

Apropå tid så påpekar Jimmy Printzell att en orsak till att man investerat i Entrea är att han, som VD och emellanåt inhoppande takmontör, ska få avlastning.

- Jag är även delägare i ett plåtslageriföretag och min fars smidesfirma. Så det är en stor fördel när jag med hjälp av Entrea kan delegera ut arbetsuppgifter till mina två arbetsledare och till övriga inom Vätterns Takentreprenad.

Kalkyldel och digitala arbetsordrar

Ett annat steg som man planerar att ta inom kort är att köra igång med Entreas kalkyldel.

- Det saknas bara några artikelformler så kan mina takmontörer börja dokumentera använt material direkt i Entrea-appen. Planen är också att gå över från arbetsordrar på papper till att skicka ut dem digitalt direkt till grabbarnas surfplattor.

Jimmy Printzell nämner att han förväntar sig att sådant som att fylla i materialåtgång på arbetsordern ska bli gjort i mycket högre grad eftersom det är enklare och smidigare att göra digitalt.

- Arbetsordrar på papper kan bli liggande i bilar eller på andra ställen. Och de kan lätt tappas bort. Grabbarna har alltid med sig sina surfplattor och när de väl har matat in något i Entrea så finns det alltid kvar och är lätt åtkomligt.

En fördel med Entrea som Jimmy Printzell gärna nämner är att tillstånd kring heta arbeten har blivit mycket enklare att hantera för Vätterns Takentreprenad.

- Om den tillståndsansvarige på något företag inte går att få tag på kan jag enkelt gå in och ta över det ansvaret via Entrea-appen. Det är en trygghet för mina grabbar, som då vet att allt är i sin ordning och att det är okej att köra igång.

Egenkontroller fungerar bättre

Även egenkontroller har man börjat hantera i Entrea och Jimmy Printzell har redan märkt att det fungerar bättre.

- Nu kan mina takmontörer fylla i egenkontroller via Entrea-appen i sina surfplattor. Också det är smidigare att göra digitalt än att fylla i papper, som de tidigare var tvungna att hålla reda på och komma ihåg att lämna över till mig.

På frågan om han skulle rekommendera Entrea till andra takentreprenörer svarar Jimmy Printzell att det gör han gärna.

- Jag har kollat runt på många andra system. En stark orsak till att vi valde Entrea är att det är utvecklat specifikt för tak- och tätskiktsbranschen och att det täcker in alla våra behov. Jag har inte kunnat hitta något annat verksamhetssystem som är så komplett.

Om Vätterns Takentreprenad:
- Finns i Motala - utför mestadels uppdrag runt Motala och Mjölby
- Åtta medarbetare - förutom Jimmy Printzell som är VD har man en medarbetare som sköter ekonomi och administration samt sex takmontörer
- Kunderna är privata och kommunala fastighetsägare, privatpersoner, mindre och större lokala byggföretag samt stora aktörer som exempelvis NCC
- Uppdragen är en lagom blandning av nyproduktion, ­renoveringar och underhåll.