På tib.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här

Goda råd för en trygg upphandling av taktjänster

Hur får man tätskiktet på taket monterat på bästa sätt och med högsta möjliga kvalitet i alla delar? För att få svar på detta tar vi hjälp av Classe Persson, TIB:s egen expert på upphandling av taktjänster.

Kunskapen och erfarenheten hos de som upphandlar montering av tätskikt på låglutande tak skiftar mycket. En bidragande orsak till det är att omläggning av tak vanligtvis sker med långa intervaller.

- De tätskikt som monteras idag håller i trettio till femtio år, säger Classe Persson.

Han fortsätter med att påpeka att det förstås finns upphandlare som har ansvar för många tak och som köper in den här typen av entreprenader regelbundet, kanske ett antal gånger per år.

- Då har man som regel mycket bra koll. Men gör man det mer sällan med många år emellan, då hinner man ofta ”glömma bort” exakt hur upphandlingen bör gå till. Och då kan TIB hjälpa till med rådgivning kring exempelvis hur man ska formulera sin anbudsförfrågan.

Välj en TIB-auktoriserad takentreprenör

Classe Persson vill framhålla att det rent generellt finns ett mycket enkelt och tryggt sätt att försäkra sig om att få kvalitet i alla delar vid upphandling av en takentreprenad. - Välj en takentreprenör som är TIB-auktoriserad.

För att erhålla sin TIB-auktorisering genomgår takentreprenören en djuplodande granskning inom en rad områden.

- De måste kunna visa att de lever upp till högt ställda krav när det gäller kompetens, kvalitetsarbete, myndighetskrav och seriöst företagande, säger Classe Persson.

Han påpekar att i processen ingår även att TIB:s auktorisa­tionsnämnd tar kontakt med ett antal referenskunder som får ge både positiva och negativa omdömen om takentre­prenören ifråga.

- Att prata med referenser är även ett sätt att kontrollera att företaget verkligen jobbar på det sätt som de säger att de gör – ifråga om kvalitet, säkerhet, arbetsmiljö osv. TIB-auktorisationen bidrar också till en högre utbildningsnivå hos takentreprenören.

- Bland de krav vi ställer för att erhålla - och behålla - sin TIB-auktorisation (den omprövas varje år) ingår att minst en person i företagets ledning måste ha genomgått TIB:s trestegs företagsledarkurs och minst hälften av takmontörerna ska ha gått TIB:s montörsutbildning.

Utöver detta ska montörerna naturligtvis även ha utbildning i Heta arbeten, Säkra lyft osv.

Fel som lätt kan undvikas

Vi frågar vad som eventuellt kan gå snett om man är mindre kunnig som upphandlare och inte väljer en TIB-auktoriserad takentreprenör?

- Högst prioritet är förstås undvika att få ett tak som läcker. Läckage kan bero på dåligt utfört arbete eller kanske man missat att uppdatera detaljer som anslutningar till rör, skorstenar och plåtar. Vid en omläggning kan man behöva riva av det gamla tätskiktet istället för att använda befintligt underlag. Andra orsaker kan vara att man använder fel material eller material som man inte är auktoriserad på.

Classe Persson understryker att man alltid bör ta in 2-3 olika anbud. Inte bara för att få olika prisförslag utan för att även kunna jämföra förslag på lösningar.

- Om man upplever att det saknas saker i anbudet eller att det känns konstigt på något sätt, då kan man alltid slå en signal till mig och få hjälp. Fast är takentreprenören TIB-auktoriserad är mitt råd alltid att prata med dem först. Som seriös aktör är de garanterat villiga att räta ut eventuella frågetecken.

Om Classe Persson:
Arbetar för TIB som medlemsrådgivare samt ingår i TIB:s auktorisationsnämnd. Är utbildad byggnads­ingenjör. Började jobba med tak 1967. Har varit takbranschen trogen hela sitt yrkesliv. Genom åren har han varit verksam både som anställd och drivit egen takfirma.

Tack vare sin långa erfarenhet har ­Classe ­vanligtvis stött på de flesta problem och ­fråge­ställningar som kan tänkas uppkomma i ­relationen ­mellan takentreprenör och upphandlare av ­taktjänster.

- Jag fungerar som bollplank och rådgivare. Oftast kan jag ge den som ringer svar eller ­vägledning direkt i telefon.