På tib.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här

Ring så svarar han

Möt Classe Persson. TIBs mycket kunniga och erfarna medlemsrådgivare som ger support till alla våra medlemsföretag och som även har en viktig roll i processen som leder fram till att takföretag blir TIB-Auktoriserade.

För de flesta entreprenörer i tak- och tätskiktsbranschen uppstår det emellanåt situationer när de behöver hjälp och råd utifrån. I ekonomiska och juridiska frågor. I personalfrågor. I frågor som rör tekniska lösningar. Eller annat.

I dessa situationer har TIBs medlemsföretag en stor fördel - de kan ringa till Classe Persson och få hjälp. Classe arbetar med medlemsfrågor på TIBs kansli, vilket innebär att han dagligen fungerar som ”bollplank” och rådgivare åt TIBs medlemmar.

Lång och gedigen erfarenhet av branschen

”Jag är utbildad byggnadsingenjör och jag började jobba med tak 1967 och jag har varit takbranschen trogen hela mitt yrkesliv. Genom åren har jag både varit anställd och drivit egen takfirma.”
Tack vare sin långa erfarenhet har Classe vanligtvis stött på de flesta problem och frågeställningar som kan tänkas uppkomma för en takentreprenör.

Oftast kan han ge svar och råd direkt

”Jag fungerar som bollplank och rådgivare bland annat rörande entreprenadjuridik, personalfrågor, ekonomi och tekniska spörsmål. Oftast kan jag ge den som ringer svar eller vägledning direkt i telefon. Och skulle mina kunskaper inte räcka till, skickar jag frågeställningen eller problemet vidare. Exempelvis till andra personer inom TIB eller till Andersson Gustafsson Advokatbyrå, som är en av landets främsta affärs-juridiska advokatbyråer, specialiserade inom bygg- och fastighetsbranschen – närmare bestämt på entreprenad- och fastighetsjuridik.”

Classe hjälper inte enbart TIB-medlemmar, han blir också kontaktad av beställare och fastighetsägare som behöver hjälp med specifika problem och som även söker råd och stöd kring hur de ska utforma förfrågningsunderlag, tekniska lösningar osv.

Stöd och hjälp vid juridiska konflikter

Emellanåt hjälper Classe även takentreprenörer som hamnat i konflikt exempelvis med en fastighetsägare eller en byggherre.

”Ibland händer det att det går snett under ett projekt. Något har blivit fel eller uppdragsgivaren hävdar åtminstone det och takentreprenören hamnar i klammeri med rättvisan och blir stämd. Då kan jag hjälpa till som stöd och bollplank utifrån mina tidigare erfarenheter av liknande situationer. Och när mina kunskaper och erfarenheter inte räcker till, kopplar vi in Andersson Gustafsson Advokatbyrå som tar över och bistår entreprenören.”

Involverad i processen inför en TIB-Auktorisation

Förutom att ge råd och stöd till TIBs medlemsföretag, arbetar Classe Persson med den process som leder fram till att en tak- entreprenör ges möjlighet att bli ett TIB-auktoriserat företag.
"...jag kollar så att de verkligen jobbar på det sätt som de säger att de gör – när det gäller kvalitet, säkerhet och arbetsmiljö osv."

”Jag sköter allt praktiskt pappersarbete kring våra TIB-auktorisationer, vilket tar mesta delen av min tid. Det innebär att jag hanterar all dokumentation, går igenom alla ansökningar och kollar upp de referenser som det ansökande företaget angivit. Det vill säga jag kollar så att de verkligen jobbar på det sätt som de säger att de gör – när det gäller kvalitet, säkerhet och arbetsmiljö osv. Jag sitter även med i TIBs Auktorisationsnämnd och det är min uppgift att föreslå för nämnden vilka ansökande takföretag som håller rätt nivå för få att gå vidare och kunna bli auktoriserade.”

TIBs Administrativa Chef, Joakim Stenberg:

”Det stöd som TIB erbjuder våra medlemsföretag genom Classe Persson är ovärderligt. Helt enkelt eftersom de flesta aktörer i vår bransch och framförallt de minsta företagen inte har resurser och kompetens ’under det egna taket’ att handskas med alla problem och frågor som kan uppstå. Takbranschen är dessutom inne i en generationsväxling. Yngre förmågor tar över efter de som jobbat länge och som går i pension. Då är det extra viktigt att erbjuda en kompetent och erfaren resurs som hjälper till och stöttar.”