På tib.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här

TIB-auktorisationen mer känd tack vare nationell kampanj

Under förra året genomförde TIB Takentreprenörerna en informations­kampanj för att göra TIB-auktorisationen mer känd hos Sveriges ­kommunala bostadsbolag. Vi ringer upp Classe Persson, medlemsrådgivare hos TIB, för att höra hur kampanjen föll ut.

- Syftet med kampanjen var att de som upphandlar taktjänster på ­Sveriges kommunala bostadsbolag ska känna till vad TIB-auktorisationen innebär och att de har rätt att ställa kravet att de takentreprenörer som lämnar anbud ska vara TIB-auktoriserade, säger Classe Persson.

En positiv konsekvens av kampanjen är att märkbart fler beslutsfattare - som exempelvis byggnadschefer inom kommunal och statlig verksamhet - hör av sig till TIB och vill ha råd och stöd kring hur de ska skriva sina upphandlingar.

- Dessa beslutsfattare har då anammat att de kan ställa TIB-auktorisation som skallkrav vid offentliga upphandlingar. Och de vill ha råd om hur de ska formulera sig för att allt ska bli rätt. Något som jag naturligtvis gärna hjälper dem med, säger Classe Persson.

Han nämner också att det är vanligt att takentreprenörer som inte är TIB-auktoriserade försöker hävda, gentemot de kommunala och statliga bolagen, att de är auktoriserade på andra sätt som är likvärdiga.

- Det finns inga andra utbildningar eller auktorisationer som en tak­entreprenör kan hänvisa till för att påvisa sin nivå som är likvärdiga med TIB-auktorisationen. Att jag kan säga det till de upphandlare som söker min hjälp, beror på att vi har haft flera rättsfall i Sverige, där olika domslut slagit fast att upphandlare har rätt att ställa TIB-auktorisation som krav i sin offentliga upphandling. Och att det kravet inte kan betraktas som konkurrenshämmande.

Ett ständigt pågående arbete

Classe Persson understryker att förra årets kampanj mot ­Sveriges kommunala bostadsbolag bara är en insats av flera som ­behövs framåt för att göra TIB-auktorisationen mer känd.

- Det är ett ständigt pågående arbete. Och ett viktigt sådant eftersom alla upphandlare - både privata och offentliga - tjänar på att en TIB-­auktoriserad takentreprenör gör jobbet. Då vet man att man får rätt kvalitet på takarbetet och att takentreprenören sköter sin verksamhet på ett korrekt och ­professionellt sätt.

En viktig sak att tänka på, säger Classe Persson, är att de tätskikt som läggs idag har en livslängd på mellan 30 till 50 år.

- Det innebär att många som upphandlar taktjänster gör det relativt sällan och att de därför kanske är lite mindre kunniga kring just detta. Därför är det extra tryggt för dem att kunna välja en TIB-auktoriserad takentreprenör - då kan de vara säkra på att få en hög nivå på utfört arbete i alla delar.

Deltog i Almedalen

I förra årets kampanj ingick även att TIB var med under ­Almedalsveckan på Gotland. Man träffade då olika beslutsfattare - som riksdagsmän, riksdagstjänstemän och företrädare för olika branschorganisationer i byggbranschen m fl - och fick möjlighet att berätta för dem om TIB-­auktorisationen.

Under det gångna året träffade TIB även exempel­vis branschorganisationen för Sveriges privata bostadsrättsföreningar.

- Vi kommer att fortsätta med den här typen av ”lobbying” mot enskilda beslutsfattare och organisationer. Samtidigt gör vi fortlöpande en finkalibrering av vilka vi riktar våra insatser mot - i syfte att träffa så rätt som möjligt och få ut mesta möjliga av våra insatser för att göra TIB-auktorisationen mer känd och efterfrågad, avslutar Classe Persson.