På tib.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies här

TIB utesluter inaktiva medlemmar

Takentreprenörernas branschorganisation, TIB, har vid sitt senaste styrelsemöte tagit beslutet att rensa i sitt medlemsregister. Gamla medlemmar har tidigare fått dispens för att få mer tid att leva upp till de nya hårdare medlemskrav som infördes 2006. Tidsfristen är nu ute och de företag som inte har utbildat sin personal i den utsträckning som stadgarna kräver kommer nu att förlora sitt medlemskap i TIB. Beslutet innebär att ett medlemskap i TIB nu kan användas som kvalitetsstämpel utan förbehåll.

– Vi vill kunna säga att varenda TIB-anslutet företag har professionella företagsledare med nödvändig kunskap inom företagande, juridik, arbetsmiljö, säkerhet och teknik, och att företagets anställda är engagerade och välutbildade montörer. Vi har tidigare inte kunnat gå ut skarpt med TIB-medlemskapet som garanti för denna kvalitet eftersom vissa företag har fått behålla sitt medlemskap i väntan på att de genomfört sina utbildningssatsningar. De medlemmar som vi nu har kvar har visat att de satsar långsiktigt på sin verksamhet och sin personal, säger Ulf Wernquist, ordförande i TIB.

De senaste sex åren har TIB satsat hårt på att lyfta kompetensen och statusen i branschen. Det har historiskt sett varit svårt att kunna urskilja en professionell entreprenör för tak- och tätskikstsmontering. Samtidigt är det för kunden av största vikt att kunna hitta kunniga företag eftersom bristfälliga arbeten som ger läckande tätskikt kan innebära stora skador och kostnader.

TIB införde därför skarpare krav för medlemskap 2006 som bland annat innebär att varje medlemsföretag måste ha minst en företagsledare som genomgått TIBs företagsledarutbildning samt att minst hälften av producerande personal har montörsutbildning. Nya medlemmar förbinder sig att anmäla sin personal till utbildning vid närmast följande kurstillfälle.

De flesta medlemsföretagen satsade omfattande tid och pengar på att utbilda sin personal medan andra halkade efter. Så sent som förra året hade fortfarande inte alla genomfört sina utbildningssatsningar.

Efter att ha kontaktat varje enskilt företag och hjälpt till arrangera utbildningar vid tider och platser som passade företagen så kunde TIB hjälpa merparten av eftersläntrarna att slutföra de sista utbildningarna som fattades.

– Jag är stolt över att se så många entreprenörer som är engagerade och villiga att satsa långsiktigt för att möta kundens behov av kvalitetssäkring, säger Ulf Wernquist.

De företag som trots tid och påtryckningar ändå inte klarar att leva upp till de stadgeenliga medlemskraven kommer att nu förlora sitt medlemskap i TIB. Beslutet togs under TIBs styrelsemöte den 1 mars.

Pressrelease